Caută
  • ACCER

Scrisoare deschisă privind măsurile implementate prin OUG 153 și cele definitorii necesare

În primul rând, salutăm introducerea conceptului aferent Mecanismului de achiziție centralizată de energie electrică („Mecanismul”), introdus prin recenta Ordonanță de Urgență a Guvernului nr. 153 din 2022 („OUG 153”), care ar putea conduce spre alocarea uniformă a beneficiilor situației privilegiate a României, care își produce majoritatea necesarului de consum de energie din resurse proprii, care – mai mult – sunt deținute sau controlate în principal de către Statul Român.


Conceptul Mecanismului din OUG 153 adresează solicitările industriei românești, reprezentând o adaptare destul de fidelă a componentei plafonate din mecanismul de formare a prețului, propus de către asociația noastră prin Adresa nr. 4 din data de 24.08.2022.


În continuare, pentru a ne asigura de performanța ridicată a Mecanismului, dar și de transferarea beneficiilor acestuia, în mod eficient și la costuri competitive, către consumatorii finali de energie electrică, vă învederăm următoarele:


Mecanismul introdus prin OUG 153


În ceea ce privește prevederile OUG 153 privind Mecanismul, aducem următoarele precizări:

  • Abordarea în textul actului normativ a situației specifice a producătorilor-furnizori, companii care au și activitate de producție și de furnizare și care au și obligația de a vinde și de a cumpăra prin Mecanism, astfel încât să se asigure aportul maxim al producției acestor companii în Mecanism;

  • Pentru a asigura eficiența Mecanismului, trebuie clar definită calitatea de „achizitor unic” a OPCOM pentru toate cantitățile vândute de către producătorii vizați de Mecanism („Producătorii”), în orice moment, în interiorul sau în exteriorul prevederilor aferente Mecanismului, astfel încât întreaga producție nevândută la data de 11.11.2022 a Producătorilor să fie transferată integral către OPCOM;

  • Cantitățile alocale anual furnizorilor, care au încheiate contracte cu consumatori finali („Furnizorii”), Transelectrica și distribuitorilor, care exced la nivel lunar nevoia actualizată de consum a acestora, trebuie reintroduse în Mecanism la nivelul alocărilor lunare;

  • Granularitatea alocărilor finale la nivel de IBD trebuie menținută, dar cantitățile lunare nu ar trebui alocate uniform la nivel de IBD, ci profilat în funcție de ponderea individuală a nevoii orare actualizate (odată cu cea lunară) de consum a Furnizorilor, a Transelectrica și a distribuitorilor, pentru (i) a nu determina o alocare disproporționată față de nevoile reale ale consumatorilor și (ii) a atentua diferențele orare, între necesarul de consum și achiziția realizată prin Mecanism, a căror modalitate de tranzacționare nu este oricum clarificată prin OUG 153;

  • Cantitățile lunare suplimentare de achiziție trebuie definite mai riguros, pentru a se clarifica dacă acestea se raportează la (i) cantitățile efectiv disponibile ale Producătorilor, respectiv necesare ale Furnizorilor, Transelectrica și distribuitorilor sau (ii) 80% din cantitățile efectiv disponibile ale Producătorilor, respectiv 80% din cele necesare ale Furnizorilor și 75% din cele ale Transelectrica și distribuitorilor;

  • Satisfacerea echitabilă a necesarului de consum al consumatorilor, prin Furnizori, al Transelectrica și al distribuitorilor trebuie asigurată prin eliminarea alocărilor preferențiale.


Implementarea prețurilor facturate consumatorilor finali


Mecanismul introdus prin OUG 153 trebuie să fie perfect complementar cu modalitatea de implementare a prețurilor facturate consumatorilor finali, care înțelegem că se va realiza prin Legea de aprobare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 119 din 2022.


Considerăm imperios necesară aprobarea cât mai rapidă a condițiilor privind prețurile facturate consumatorilor finali, astfel încât să se atenueze blocajul de ofertare din partea furnizorilor, asigurând vizibilitate asupra perioadei începând cu 01.01.2023.


Reiterăm propunerile privind componenta concurențială propusă prin mecanismul de formare a prețului, descris de către asociația noastră prin Adresa nr. 4 din data de 24.08.2022, astfel încât să ne asigurăm de crearea unui cadru potrivit pentru o economie competitivă, care să aibă la îndemână soluții flexibile și adaptabile de contractare a furnizării energiei electrice.


Totodată, punctăm următoarele:

  • Prețul în condiții de furnizare în regim de ultimă instanță să fie format transparent și trasabil, prin implementarea unui mecanism clar, care să asigure vizibilitate asupra modului de formare a prețului, având în vedere că în prezent nu sunt disponibile nici măcar pârghii de verificare a acestuia;

  • Eliminarea sau adaptarea prevederilor art. (5), alin. (3) din Ordonanță de Urgență a Guvernului nr. 27 din 2022, deoarece acesta permite furnizarea la orice prețuri, deși furnizorilor li se va aloca o cantitate necesară la 450 lei/MWh.


Ne prezentăm dezacordul față de o eventuală uniformizare a prețurilor energiei electrice, care pe lângă barierele puse dezvoltării pieței concurențiale de energie, ar putea să determine și imposibilitatea implementării strategiilor individuale a companiilor consumatoare de energie, care le determină competitivitatea locală și regională.


Adresa atașată la finalul scrisorii deschise a fost transmisă astăzi, 18.11.2022, către Ministerul Energiei, Ministerul Finanțelor, Ministerul Economiei și Secretariatul General al Guvernului României și în atenția Președintelui României, a Guvernului României, a Senatului României, a Camerei Deputaților, a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei și a partidelor din coaliția de guvernare, prezentându-ne disponibilitatea noastră de a coopera, atât pentru rafinarea și detalierea propunerilor noastre, asumând perfectibilitatea și potențialul de completare și de adaptare a acestora, cât și pentru consultarea în ceea ce privește intențiile și viziunea dumneavoastră privind legislația.


Reunind membri noștri actuali, Messer România Gaz SRL, Partnerg-i Energy Consultants SRL, Vrancart SA, Pirelli Tyres România SRL, NIMET SRL, Hoeganaes Corporation Europe SA, EDS România SRL, Azomureș SA, TMK-Artrom SA, Schaeffler România SRL, Chimcomplex SA, Linde Gaz România SRL, Expur SA, NTN-SNR Rulmenți SRL, Egger România SRL și Globalworth Asset Managers SRL, cifrele cheie însumează la nivelul anului 2021 peste 18.000 de angajați, mai mult de 18 miliarde de lei cifră de afaceri, peste 1 miliard de lei taxe achitate către Bugetul Statului și circa 1,5 miliarde de lei cheltuieli cu energia.


Asociația Companiilor Consumatoare de Energie din România (ACCER) a fost fondată în iunie 2021 și are ca scop principal determinarea și centralizarea implicării companiilor consumatoare de energie, formând astfel o voce comună a industriei românești, prin reprezentarea și asistarea membrilor în aspecte legate de energie. În acest moment, ACCER numără 16 membri, al căror volumul total cumulat al consumurilor anuale de electricitate și de gaze naturale reprezintă peste 33% din consumul național non-casnic specific.



Concentrând energia industriei românești

pe implicarea activă și comună în dezvoltarea echitabilă a pieței de energie,

contribuim direct asupra modelării impactului energiei

în competitivitatea și siguranța industriei românești.


 

Persoană de contact: Theodor Livinschi, Vicepreședinte

Date de contact: secretariat@accer.ro/ +40 745 383 346

Dată publicare: 18.11.2021

Document:

ACCER_Adresa_5_s
.pdf
Download PDF • 1.47MB

77 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate